Gombák okozta bőr-és körömbetegségek

Gombák okozta bőr-és körömbetegségekről szeretnénk egy kis összefoglalót adni mindazoknak, akiket érinthet ez a betegség . A gombák olyan mikroorganizmusok, melyek a növény- és állatvilágra jellemző sajátosságokkal is bírnak, mégis különböznek mindkét élőlénycsoporttól. Kedvelik a nedves, meleg és sötét környezetet. A kórokozó gombák emberen előidézhetnek felületes bőr- és teljes szervezetet érintő fertőzést.

Megkérdeztük a bőrgyógyászt - MI IS A NAPGOMBA?

A gombás bőrfertőzések egyik leggyakoribbja a napgomba néven ismert jelenség, a vállak, hát, mellkas területén jelentkező halványbarna, alig viszkető foltok jellemzik. Nyáron a gombás foltok nem barnulnak le, a világos foltok előtűnése hívja fel a figyelmet a betegségre. Mivel kozmetikailag is zavaró a foltos bőr, célszerű még a nyaralás előtt kezelni. Sikeresen kezelhető helyileg alkalmazható szerekkel, de ha gyakran kiújulnak a tünetek, szakorvoshoz kell fordulni, és szájon át szedett gyógyszerre is szükség lehet. Megelőzni jól szellőző pamutruházat viselésével lehet.

Talpon és lábujjak közötti gombás fertőzések:

Nyáron szintén gyakori a talp és lábujjközök gombás fertőzése. Ha hámlik a talp bőre, viszket a talp él, a lábujjközökben pedig fehéres, felázott a bőr, mindenképpen forduljunk orvoshoz! A szubjektív panaszok mellett ez a gombás bőrfertőzés súlyos szövődményekkel is járhat. A véráramba bekerülő gomba antigének ekcéma-szerű tüneteket hozhatnak létre, ez erős viszketéssel és akár hólyagképződéssel is jár. A lábujjközi hámsérülés kapuja lehet nyirokérgyulladásnak, visszatérő orbáncnak is, mely idős egyéneknél súlyos további szövődményeket is okoz.

Ezek a problémák gyakrabban jelentkeznek cukorbetegeknél, mint ahogy a hajlatokban tapasztalható viszkető, nedvező bőrgyulladás is. A hónaljban, combtőben, mellek alatt jelentkező érzékeny bőrelváltozások nagyobb számban alakulnak ki túlsúlyos és erősen verejtékező egyéneken. Nemcsak a bőr felszínén jelentkezhetnek a gombás fertőzés jelei, de gyakran tapasztalhatunk a körmökön is elszíneződést, deformálódást:

Körömgomba:

A körömgomba a körömlemez különböző gombafajok által kiváltott elváltozása. Huzamos ideje fennálló lábujj közti gombásodás is megbetegítheti a körömlemezt. A köröm ilyenkor megvastagodik, sárgásbarnává, töredezetté válik. Kézen és lábon egyaránt előfordulhat. A fertőzésre sérülés, keringési zavar, és bizonyos tevékenységek, munkakörök hajlamosítanak. Gumikesztyűben és gumicsizmában, bakancsban dolgozóknál gyakrabban kialakulhat. A folyamat rendszerint egy körmön kezdődik, majd később terjed rá a többi körömre.

A körömgombásodás kezelésére rendszerint nem hoznak kielégítő eredményt a helyileg alkalmazható szerek. Hiába bizonyos reklámok ígérete, sokan tapasztalják, hogy orvosi segítség és hatékony gyógyszeres kezelés nélkül nem tudnak megszabadulni csúnya és beteg körmeiktől. Több hónapig tartó procedúra ez is, a köröm lenövéséig kell folytatni a kúrát, ha végleges eredményt akarunk elérni. Érdemes tudni, hogy a teljes köröm eltávolítása gombásodás miatt ma már műhibának számít, ettől nem kell tartani, ha orvoshoz fordulunk.

A körömgomba számos egyéb betegség forrása is lehet, kezeletlen esetben leggyakrabban tenyéri és talpi ekcéma és orbánc léphet fel szövődményként.

Gyakran összetéveszthető a pikkelysömör által érintett körömmel!

A körömgombához hasonló, de nem fertőző körömbetegség a pikkelysömör által érintett köröm. Bőrgyógyász tudja megállapítani, hogy pontosan miről van szó. Néha súlyos, a körmöt érő trauma vagy pont a körömlemez alatt megjelenő szemölcs hozhat létre a körmökön hasonló elváltozást. Ezek természetesen nem fertőznek.

Mit tegyünk gombás fertőzések esetén?

• Ha a családban valaki gombás bőrbetegséget vagy körömgombára utaló tüneteket észlel, több ok miatt is mihamarabb forduljon orvoshoz: saját bőrén, körmén esztétikailag zavaró tüneteket hordoz, amelyek gyakran panasszal, viszketéssel, fájdalommal is járnak. Súlyos szövődményei is lehetnek az elhanyagolt bőrelváltozásoknak, különösen idős, beteg egyéneknél. Ezek a szövődmények akár kórházi kezelést is igényelhetnek, és megterhelik a szervezetet.
  • Mindezek mellett a család többi tagjáért is felelősséggel tartozik a beteg, amíg meg nem gyógyul, használjon külön törölközőt, ollót és reszelőt. Ezeket fertőtlenítse gyakran. Együtt ne fürödjön a család többi tagjával.
  • Ha valakinek körömgombája van, a pedikűrös, a műkörmös nem vállalhatja a kezelését, hiszen fertőzi az eszközeit. Ezt is vegyük figyelembe, ne sértődjünk meg ezen, inkább szabaduljunk meg mihamarabb a fertőzéstől. A mai korszerű szerekkel ez sikeresen megoldható.

Letölthető dokumentumok