Ha száraz és viszket a baba bőre

A babák bőrbetegségeinek listáját vitathatatlanul az atópiás bőrgyulladás vezeti. Évről évre egyre több pici szenved e kór kellemetlen tüneteitől: a bőrszárazsággal, hámlással járó gyulladástól, kínzó viszketéstől. A vakarózás miatt a bőr hamar felülfertőződhet, ennek elkerülése érdekében gondos, folyamatos bőrápolásra van szükség. A bőrgyógyász célja a tünetmentes időszakok megnyújtása, a súlyos tünetek kiújulásának megakadályozása a bababőr napi többszöri – szteroidmentes! – ápolásával. Fizikai és emocionális stressz is előidézheti a betegség fellobbanását, de atópiás gyermeknél nagyobb eséllyel jelenik meg élelmiszer-intolerancia, valamilyen allergia, akár légúti, akár a bőrüket érintő.

Megkérdeztük a bőrgyógyászt.

Dr. Beleznay Gyöngyike bőrgyógyász szakorvost a Derma-Art bőrgyógyászati klinika tulajdonosát kérdeztük.

• Mi ez a betegség, és mi jellemzi a tüneteit?

Az atópia öröklött hajlamon alapul, nem fertőző, leggyakrabban csecsemővagy kisgyermekkorban jelenik meg. Az érintettek szervezetének védekező rendszere labilis, ezért a különböző ingerekre viszketéssel, bőrgyulladással reagál. Van, amikor túlműködik – ilyenkor fellelhető az allergiás hajlam –, más esetekben viszont nem elég gyors, hatékony. Ez utóbbi a magyarázata az atópiásoknál oly gyakori másodlagos bőrfertőzéseknek. A betegség kiújulásra-fellángolásokra hajlamos, legjellemzőbb tünete a száraz, gyulladt, hámló bőr, és az intenzív viszketés. A csecsemőknek elsősorban az arcukon, majd a végtagok hajlító oldalain, és a törzsükön jelennek meg vörös, viszkető, hámló foltok, de nem ritka a nedvedző pontocskákból összefolyó bőrkiütés sem. Gyakran a hajas fejbőrön található száraz, hámló, néha sárgás felrakódás. Kisdedkortól a tünetek egyre inkább térd- és könyökhajlatban, illetve a nyakon tűnnek fel.

• Miként diagnosztizálják az atópiát? Háziorvoshoz vagy inkább bőrgyógyászhoz érdemes fordulni?

Gyakorlott bőrgyógyászhoz inkább, mivel a háziorvosok nem találkoznak olyan sokszor bőrbetegekkel, s így óhatatlanul kevesebb a tapasztalatuk. Az alapos anamnézis felvétel és a megtekintéses vizsgálat általában elegendő a szakember számára a pontos diagnózis felállításához. Ráadásul vannak olyan szerek, amelyeket csak bőrgyógyász szakorvos írhat fel, s így az ezekhez való hozzájutás is csak szakrendelésen lehetséges. Az is hasznos, ha a kicsinek hosszú távon van egy gondozó bőrgyógyásza, aki ismeri és tudja, mire hogyan reagál a bőre.

• Az okát is lehet kezelni, vagy csak a tüneteit?

Sajnos az atópia okát nem szüntethetjük meg, a tünetmentesítés lehet a maximális, de reális cél. Ha konkrét, megnevezhető allergia van az ekcémás tünetek hátterében, a kiváltó ok kizárásával gyakorlatilag oki kezelést hajthatunk végre. Ez azonban a mindennapi életben nem olyan egyszerű, hiszen nagyon sokszor nehéz kivitelezni, hogy a bőr ne érintkezzen az allergizáló anyaggal, s nem mindig tudható az sem, hogy mi mindenben fordul elő az, amire a baba allergiás.

• Ki lehet „nőni” ezt a betegséget?

Ez a kór általában hosszan elhúzódik, akár élethosszig is tarthat, ám a szerencsések a pubertás idején „kinövik”, s meggyógyulnak. Addig azonban előfordulhatnak főképp nyáron tünetmentes, télen pedig viszketős időszakok.

• HAVI TIPPEK
  • Az atópiás gyermekek bőrének ápolása fokozott odafigyelést követel.
  • Fürdetéshez használjuk a BABÉ Fürdető géljét érzékeny bőrű babáknak és gyermekeknek, amely kíméletesen tisztít, miközben fenntartja a bőr természetes hidratáltságát. Omega-3 és -6 zsírsavakban gazdag, mandulaolajat és fekete ribizli kivonatot tartalmaz. Tartósítószer mentes, hipoallergén.
  • Hajmosáshoz a BABÉ Extra gyengéd babasamponja ajánlható, mivel amellett, hogy gyengéden tisztít, védi a fejbőr egészségét.
  • Fürdetés után ne dörzsöljük törülközővel a baba bőrét, inkább puha, nedvszívó, pamut anyaggal itassuk fel róla a nedvességet.
  • Testápolót nemcsak a fürdetést követően, hanem naponta akár többször is érdemes használni. A BABÉ Testápoló érzékeny bőrű babáknak és gyermekeknek helyreállítja a bőr hidrolipid védőrétegét és enyhíti a viszketést.
  • Minden bőr más és más hatóanyagokra reagálhat pozitívan, ezért néha érdemes többféle készítményt is kipróbálni. A Psorioderm® termékcsalád Szenzitív Krém tagja kifejezetten atópiás, ekcémás baba és szalicilsav érzékeny felnőtt bőrre lett kifejlesztve.
  • A BABÉ Gyermekápolási termékei Egészségpénztári számlára adómentesen elszámolhatók! Érdeklődjön gyógyszerészénél!

További hasznos információkat talál a Pezomed Kft oldalán, a Psorioderm Laboratories Kft oldalán, valamint a termékeket meg is vásárolhatja az Eventus Pharma webáruházban.