Mi is az az afta?

Mi is az a gyakorta emlegetett afta? Akinek már volt, az tudja, hogy fájdalmas, és sajnos bizonyos időközönként kiújulásra hajlamos. Gyerekeknél is előfordulhat, akár fogmosáskor keletkező szájnyálkahártya-sérülés is okozhatja, de hormonális hatásra is megjelenhet.

A nem fertőző, gyulladásos nyálkahártya-betegségekhez soroljuk. A szájnyálkahártya leggyakoribb, fájdalmas elváltozása, mely egy vagy több, néhány mm-es hámhiánnyal, erózióval, esetleg szájnyálkahártya-fekéllyel jár. Legtöbb esetben a fájdalom a vezető tünet.

Mi okozhatja?

Bizonyos időszakokban, illetve bizonyos embereknél visszatérésre hajlamos betegség. A kiújulások jelentkezése és hossza egyénenként változó. Általában időskorban csökken a kiújulások száma. Pontos oka ismeretlen. A vizsgálatok arra utalnak, hogy legvalószínűbben immunológiai változások állnak a háttérben. Az aphtosis a lakosság kb. 20%-át érinti, nőknél akár 30%-os gyakorisággal is előfordulhat. Már kisgyermekkorban is megjelenhetnek a tünetek. Vegetatív labilitás, gyomor-bél rendszeri zavarok, immunológiai tényezők, genetikai alkat és hormonális változások hajlamosítanak a kialakulására.

Családi halmozódás is megfigyelhető. Banális, hétköznapi sérülések, mint pl. fogmosáskor keletkező szájnyálkahártya-sérülés, fogászati kezelés, ill. bizonyos ételek fogyasztása (paradicsom, sós mogyoró, citrom) is hajlamosít a tünetek megjelenésére. Sok nő a premenstruációs időszakban gyakrabban észleli afta megjelenését. A különböző stressz-tényezők hatására először apró vörös folt jelentkezik, mely hamarosan szürkésfehér hámhiánnyá alakul. Egy időben akár több hasonló tünet is megjelenhet. A kis sebek sokszor annyira fájdalmasak, hogy még a táplálkozást is nehezítik. Az afták 1-2 hétig is fennmaradhatnak, majd spontán gyógyulnak.

Klinikai tünetek alapján, a betegség három formája különböztethető meg:

1. Mikulicz-afta: Ez a leggyakoribb, az esetek kb.90%-a ebbe a csoportba sorolható. Már megjelenése előtt órákkal égő érzés jelentkezhet a nyálkahártyán. Néhány apró vörös folt, vagy akár ezek összeolvadásából, szürkésfehér hártyával bevont nagyobb nyálkahártyafekély is kialakulhat. Az afták leggyakrabban a szájüreg elülső részében jelennek meg, az ajak belső felszínén, az orca belső nyálkahártyáján, ill. a nyelvszélen. Ha méretük nő, felülfertőződésre kell gondolni, ezt baktériumok okozzák.

2. Sutton-afta: Általában egy, de nagyobb méretű, mély, jelentősebb gyulladással járó, hártyával fedett, nagyon fájdalmas afta. Akár 2–6 hét kell a gyógyuláshoz. Leggyakoribb előfordulási helye a garat nyálkahártyája és a szájpad. A közeli nyirokcsomók megduzzadnak, a kísérő fájdalom nemcsak a táplálkozást, de akár a nyelést is nehezítheti. Hegképződéssel gyógyul.

3. Cooke-afta: Nagyszámú, egyenként kis kiterjedésű, felszínes, gyulladt udvarral övezett nyálkahártya-eróziók. Heg nélkül gyógyulnak.

Kezelési lehetőség

Specifikus terápia nem ismert. A tüneti kezelés fájdalomcsillapítást, és a száj fokozott higiéniáját jelenti. Különböző fájdalomcsillapító oldatokkal, antiszeptikus ecsetelőkkel végezzük a kezelést. A gyakori kiújulás megakadályozását immunrendszert támogató kezeléssel lehet megkísérelni. Az esetleges szövődmények, pl. bakteriális fertőzések kezelése külön feladat. Bizonyos betegségekkel összetéveszthető az afta, ezektől el kell különíteni: herpesz, trauma által kiváltott nyálkahártya-sérülések, bizonyos hólyagos betegségek, Candida-gomba előfordulásai.

Letölthető dokumentumok